Viikonloppumatka Lissaboniin

Terveisiä Portugalista! Kolmatta päivää vietämme Lissabonin ympäristössä ihanien kollegojen kanssa. Koska lähdimme perjantaina Helsingistä anivarhain, olimme perillä Lissabonissa jo aamulla, kahden tunnin aikaeron turvin. Koko päivän nautimme kesäisestä säästä - harvinaista herkkua saada kävellä marraskuussa kaupungilla ilman takkia, aurinkolasit silmillä!

Lissabonin kaupunki ihastutti heti vaaleudellaan. Suurin osa taloista on vaaleita ja pastellisävyisiä. Seinät ovat toinen toistaan kauniimmilla kaakeleilla koristeltuja. Kadut on päällystetty vaalein kivin, usein kontrastina on kaunis musta kukka- tai muu kuvio.

Kartalla Lissabon näyttää vähän monimutkaiselta, mutta käytännössä kaupunkiin tutustuminen kävellen onnistuu oikein hyvin. Bussilla kiersimme Tejojoen varren vaikuttavia nähtävyyksiä - tutuksi tulivat niin maailmannäyttelyalue, löytöretkeilijöiden muistomerkki kuin Belemin kuuluisat leivokset, pasteis de Belem.

Iltapäivällä kiertelimme kaupungilla omaan tahtiin. Jaana ja minä päätimme tutustua kaupungin vanhimpaan osaan - viehättävään, mutta vähän ränsistyneeseen Alfamaan. Paljon portaita, vanhoja ratikoita, mummoja, antiikkikauppoja... Kerrassaan mainio iltapäivä!

Lauantaina lähdimme retkelle Setubaliin. Ajoimme sinne melko uutta, pitkää Vasco da Gaman siltaa pitkin. Setubal on pieni ja idyllinen kohde - joskin tähän aikaan vuodesta siellä oli vähän uinuva tunnelma. Kivoilla vanhan tavaran markkinoilla oli kaikenlaista mielenkiintoista katsottavaa ja ostettavaa. Setubalissa on myös mahtava kauppahalli, jossa on tarjolla valtava valikoima tuoretta kalaa, vihanneksia ja paikallisia herkkuja.

Iltapäivällä oli vuorossa vierailu Jose Maria da Fonsecan viinitalolla Azeitaossa. Teimme siellä tutustumiskierroksen ja maistelimme viinejä. Moscatel de Setubal onkin kerrassaan verraton jälkiruokaviini! Lauantain kruunasi illallinen Lissabonissa Bairro Alton kaupunginosassa fado-musiikin säestyksellä.

Tänään sunnuntai sää muuttui täydellisesti. Atlantin rannikon sää voikin vaihtua hyvin äkkiä - niinpä tänään olemme kokeneet niin sadetta, tuulta kuin aurinkoakin. Päivä alkoi Sintrasta, kauniista luonnon ympäröimästä kaupungista, joka on täynnä satumaisia palatseja. Täällä on myös paljon kauniita, idyllisiä kujia kaakeli-, tekstiili- ja viiniliikkeineen.

Sintrasta jatkoimme matkaa Euroopan mantereen läntisimpään osaan, Cabo da Rocaan. Kuva kertoo varmaan enemmän kuin tuhat sanaa! (kuvassa vain osa ryhmästämme)

Matkamme viimeinen etappi on Cascais, jetsetin suosima lomakohde. Väsymys jo vähän painaa - ja koska ulkona sataa vettä, vietämme viimeisen tunnin baarissa, jossa iso punaviinilasillinen maksaa kolme euroa... Kohta lentokentälle - edessä on viiden tunnin lento Helsinkiin.